Etappe door Zuid-Zweden

15 juni 2014 - Kalmar, Zweden

Van 12 juni t/m 16 juni gaat de reis door het zuiden van Zweden, via Helsingborg, Lund, Frostavallen, Kristianstad, Tingsryd naar Kalmar.

Bij het binnenkomen in Zweden, via de ferry naar Helsingborg, blijkt al snel een groot verschil in landsaard met de Denen. Schreef ik eerder dat het Deense volk vooral heel gereserveerd overkomt, bij de Zweden heb ik al snel een ander en beter gevoel. Aardige meisjes in het Turistbyra, een B&B met een heel open, aardige eigenaar, en heel leuk stel Zweden uit Kiruna in het uiterste noorden...het zijn allemaal leuke ontmoetingen en gesprekken. De volgende dag met vliegende wind in de rug naar Lund, waar ik de oudste katholieke kerk van Zweden bezoek, een vooral van buiten imposante en mooie Dom. Toen schuin tegen de wind naar het noorden, waar ik ook voor het eerst te maken krijg met het ontbreken van fietspaden. Vooral op de grotere A-wegen is dat niet altijd prettig fietsen, omdat niet iedereen je de ruimte geeft waar je als fietser (ook) recht op hebt. Dus zoek zoveel mogelijk de wat stillere binnenwegen op.

Overigens is Skane tot nu toe een van de mooiste streken waar ik doorheen ben gekomen, vooral (weer) de weidsheid spreekt me aan, de prachtige vergezichten daardoor, gecombineerd met de steeds wisselende luchten bieden een boeiend schouwspel. Later komt een meer bossen- en merengebied langs, ook mooi maar de eeuwig zingende bossen heb ik nog niet gehoord, of het moet het fluiten van de (tegen)wind door de bomen geweest zijn.

In Kristianstad waar ik vrijdag de 13e al vroeg ben en via het Turistbyra probeer een onderkomen te vinden waar ik 's avonds ook Nederland-Spanje kan zien, wordt dit uiteindelijk een hotel in de stad, omdat we een enorm front aan zien komen wat voor heel wat regen zorgt die middag. Daar dus met oranje shirt aan en goeie moed gaan kijken, maar na de 1e helft had ik hem bijna uitgedaan...maar hoe snel kan een wedstrijd kantelen. De euforie is inmiddels weer volledig aanwezig. Via whatsapp met Ria en Lotte steeds de stand gedeeld, was een leuke manier om betrokken te zijn.

Daarna in 2 dagen naar Kalmar, waar neef Bas maandag de 16e aankomt. Dit traject was vooral een bossengebied, waarbij ik nog enkele leuke ontmoetingen had, o.a. met een Nederlands stel in Vissefjarda, waar ze al een aantal jaren een hotel annex b&b runnen. Op maandag nog een dagje naar het eiland Oland geweest, wat alleen met een ferry vanuit Kalmar te bereiken is, de brug is alleen voor gemotoriseerd verkeer. Oland is af en toe bijna Hollands, de klank zit er al in, met name  aan de lage aflopende zijkanten van het eiland, waar veel weide-en graanvelden voorkomen. Deed me af en toe aan delen van Zeeland denken, vooral het gebied tegen de duinen aan. Het midden is een rotsachtig gebied met allerlei soorten begroeiing, geldt voor een groot deel als natuurgebied.

1. Patrick:
    15 juni 2014
    Ard, goed bezig. Moet een aparte voetbalavond zijn geweest. Succes op je verdere trip. Groet Patrick.
  2. Truce:
    17 juni 2014
    Hoi Ard, alles oké? Wij kregen maar een 2regelig berichtje van je, dus je zweedse avonturen zijn voor ons nog geheim. Hoor alles van je in Talinn. Tot dan x
  3. Gerard vannoort:
    21 juni 2014
    morie ard, ik ben de weekenden thuis,óntslg is gepland op 5 augustus. bewee me met vierpoot in en om huis. gisteren met de mannen thuis wedstrijdje gekeken Erg gezellig natuurlijk ook over jou gehad ;zet 'm op ; lig je al voor op je schema JOU KENNENDE KAN DAT NIETANDERS.wacht je wel op lotte.las in de vk van langstedag feesten in sint petersburg, zag er sexy en erotisch uitmooivoorde mannen volgend jaar ga je even verrkennen
    ?
    /groten gerard en joke
  4. Hennie Schreurs:
    22 juni 2014
    Hi Ard, ben er ff rustig voor gaan zitten om je verhalen te lezen. Je beschrijft je tocht/verblijf geweldig goed. Als ik het lees zie ik het voor me. Morgen op tijd de voeten van de pedalen om de laatste poule wedstrijd te zien van de oranje leeuwen. Veel plezier en goed reis, Hennie.