Rondje Estland van Tallinn naar Tallinn

16 juli 2014 - Narva, Estland

Dit deel van de trip beschrijft stedenbezoek Helsinki en Tallinn plus een weekje rondrijden in Estland via Laulasmaa, Haapsalu, Virtsu, Parnu en Turi terug naar Tallinn.

Helsinki is een mooie stad met een aantal opvallende bezienswaardigheden, zoals de Esplanad (centraal park), de Lutherse domkerk, de Oespenski kathedraal (orthodoxe kerk met Russische kenmerken). Om in de korte tijd die ik hier heb nog wat meer te zien, neem ik een hop on hop off bus die o.a. nog langs de haven rijdt met zijn zeekastelen (gigantische ferry's die regelmatig varen op Stockholm, St. Petersburg en Tallinn), langs het oude Olympisch stadion (1952) met het standbeeld van Paavo Nurmi en enkele bijzondere musea. Niet een heel boeiende trip, eigenlijk zie ik later al lopend veel meer want alles is redelijk compact en knus bij elkaar gelegen. Met name de gigantische shopping malls onder het stratenplan in het centrum, het Stockmann warenhuis (een sterk uitvergroot soort Bijenkorff), maar vooral de dagelijkse markt bij de haven zijn de moeite waard om te voet te doen. Er is ongetwijfeld nog veel meer, maar je moet keuzes maken op zo'n dag...

De volgende dag over met de snelle ferry naar Tallinn, onderweg spreek ik een Finse jongen die al jaren in Tallinn woont. Volgens hem moet ik in Tallinn zeker de nieuwe TV-toren bezoeken, naast natuurlijk de 'old town' van Tallinn. Vwb de old town vind ik dit zeker ook, maar de TV-toren is vergelijkbaar met de euromast in Rotterdam en staat helaas wat ver van de stad, waardoor de overigens fraaie vergezichten vanuit de toren minder sprekend zijn dan wanneer ze een direct beeld van de bezienswaardigheden in de stad kunnen bevestigen. Na info te hebben ingewonnen bij de Tourist Office ga ik de B&B opzoeken en wordt mijn verwachting bewaarheid dat dit niet zoveel kan zijn gezien de recensies. Bij het binnenkomen in het gebouw werd me al bijna de adem benomen door allerlei penetrante geuren, duidend op een open riool of iets vergelijkbaars. Het gebouw is vies, oud, vervallen en de kamer en faciliteiten zijn op zijn minst gedateerd en onfris. Het oude  dametje dat de tent runt is bijzonder aardig, spreekt goed Engels, maar kan de indruk dat dit een shabby locatie is niet wegnemen, ook al verkondigt ze bij herhaling dat het huis binnenkort helemaal wordt opgeknapt en weer als nieuw zal zijn. Ik neem het maar zoals het is, stal mijn spullen en ga zo snel mogelijk de stad weer in. Ik bezoek enkele bijzondere plekken, de Domkerk (Toomkirk), de Alexander Nevski kathedraal, de oude stad en kijk 's avonds wk-voetbal in een Irish pub waar zo ongeveer alles is gereserveerd door Duitsers ivm met de wedstrijd tegen Frankrjjk. Daarna terug naar mijn shabby B&B waar ik onverwacht goed slaap (wel in mijn eigen slaapzak, want de confrontatie met het aawezige bedlinnen durf ik niet aan), de volgende dag de TV-toren bezoek en op de terugweg loop ik vast in een gigantische verkeersopstopping die wordt veroorzaakt door een optocht ivm de onafhankelijkheidsviering van Estland (sinds 1990 onder het Russische juk uit!). Kilometerslange stoet van dansgroepen, zangkoren, scholen, drumbands etc. komt langs met liederen, strijdkreten en vooral enthousiast gezwaai met vlaggen. Heel grappig en apart om te zien. 's Avonds afsluiten met winst voor Nederland in de kwartfinale tegen Costa Rica maakt het weekend helemaal af en morgen op weg om het platteland van Estland te verkennen...

Het platteland blijkt niet zo heel veel te verschillen van wat ik eerder in Finland en de Aland eilanden zag, veel bosachtig gebied afgewisseld met weidegrond, pas meer naar het zuiden, richting Parnu, worden wat meer vormen van landbouw zichtbaar zoals graanvelden en af en toe wat veeteelt. Het is hier wel veel meer duidelijk dat Estland niet erg rijk is aan architectuur, de huizen op het platteland zijn vaak eenvoudig, veelal met daken van asbest golfplaten net als de schuren. Pas op de meer recent gebouwde huizen zie je andere materialen zoals dakpannen en golfplaten die meer ecologisch verantwoord zijn. Heeft ongetwijfeld ook met regelgeving binnen de EU te maken. In Haapsalu maak ik nog een van de weinige stortbuien mee, net als ik zit te eten bij een tentje aan het strand, gelukkig wel onder een overkapping. Voor anderen is het even improviseren om een droge plek te vinden en zo komt een Fins stel aan mijn tafel zitten, waar ik een gesprek mee probeer aan te knopen. De vrouw doet haar best, maar is na een paar zinnen Engels door haar woordenschat heen, de man laat het bij een glimlach en een half gemompeld yes. Vlakbij Virtsu zit ik op een camping waar bij aankomst gewoon niemand is behalve een Nederlands stel die al vanaf half april onderweg zijn met een camper en fietsen mee hebben. Ze hebben enorm veel slecht weer gehad en zijn na slechte ervaringen in Litouwen (bijna van de weg geclaxonneerd door een vrachtwagen) maar gestopt met fietsen en toeren nu hier en daar op de motor rond. Na een uurtje komt de eigenares thuis (heeft gewoon gewerkt in de stad), die nog een heerlijk avondmaal voor me in elkaar sleutelt.

Op vrijdag ben ik weer op weg naar Tallinn, richting een guesthouse ca. 6 km  van de stad, als ik word gebeld door de verhuurster van het appartement waar ik zaterdag met de familie naar toe ga, of ik de sleutel misschien eerder kan ophalen omdat ze zaterdag overdag geen tijd heeft om ons te ontvangen. Dus rij ik die avond al vast even door naar Tallinn, maak kennis met de verhuurster en zie dat het een lekker ruim appartement is waar ze druk aan het schoonmaken is, overduidelijk haar eigen home normaliter. Het is niet voor niets een penthouse, ligt dus bovenin een flat en betekent wel 5 flinke trappen op met alle bagage de volgende dag. En liften zijn schaars in dit soort oudere gebouwen. Ook de fiets moet naar binnen, maar kan ik op de 1e verdieping stallen. Buiten neerzetten is bijna een garantie op...verder met de benenwagen, en dat is me nog net iets te ver voor de komende dagen met Lotte.

Zaterdag om 12 uur ben ik op het vliegveld waar ik even later Ria, Lotte, Truce en Wim in de armen kan sluiten, een heerlijk weerzien na 6 weken !! Nu nog 3 dagen met Lotte fietsen naar Narva aan de Russische grens, heb er erg veel zin in. 's Middags haal ik met Lotte haar fiets op bij City Bike travel in de oude stad en verkoop meteen mijn eigen fiets, zodat we in Narva beide fietsen kunnen terugsturen naar Tallinn. Ik verkoop mijn fiets omdat ie inmiddels 10 jaar oud is, wat gebreken begint te vertonen (o.a. ketting en tandwielen zijn aan vervanging toe) en ik zo ook het gedoe van terugsturen met het vliegtuig niet heb. Betekent wel dat ik St. Petersburg niet op de fiets zal bereiken, maar met de trein vanaf Narva. Nou ja, fietsen in Rusland...ik heb er niet veel goeie verhalen over gehoord, dus heb er vrede mee.

Reislustige groet, Ard

1. Gre:
    18 juli 2014
    Klasse Ard ...En wat heerlijk om via je verhalen mee te reizen en beelden krijg van de sfeer en Cultuur van de landen waar je doorheen ging ...Inmiddels jullie in Petersburg zijn en samen genieten van al het moois daar . Wat heb je je reis goed voorbereidt en hebben jullie `n mooi programma gemaakt ...ook om zo samen met Lotte te fietsen lijkt me bijzonder . Genieten nog daar en kom weer goed thuis , heerlijk dat je je fiets kon verkopen ... lieve groet Joke en Gre
  2. Hennie Schreurs:
    19 juli 2014
    Hi Ard, weer een fijn reisverslag om te lezen. Heerlijk te weten dat het je goed gaat. Traantje gelaten bij het het afscheid nemen van het stalen ros? En wellicht bij het weerzien met de familie! Groet, alle goeds en tot ziens, Hennie.
  3. Mijntje:
    20 juli 2014
    Hoi Ard, wat heb je toch een super reis gemaakt.
    Kom graag, wanneer jullie weer terug zijn op het honk, langs om je verhalen verder te horen en je foto's te bekijken.
    Heel veel plezier nog, nu samen met de anderen. XXX.
  4. Hans Spaans:
    20 juli 2014
    Hoi Ard,
    Het is heerlijk km weer een bericht van jou te lezen vanuit Talinn.
    Zoals je weet hebben Alie en ik een aantal jaren geleden in Estland en Letland gefietst.
    De oude stad jn Talinn is prachtig.Het is goed vertoeven op het stadsplein met zijn vele restaurantjes met terrassen.
    Wij zitten momenteel in Namibie. Wij maken daar een rondreis. Niet op de fiets deze keer maar met een 4wheeldrive. Het is geen fietsland met al die gravelwegen. Een en al stof. De A9 bij ons is daar een gravelweg.
    Ard je stalen ros heb je verkocht. Een goed besluit. Je moet goed materiaal hebben.
    Heel veel succes verder met je tocht en groeten aan je familie.

Hans Spaans
  5. Joop vd Westen:
    21 juli 2014
    Dag Ard,
    Wat leuk dat je zomaar je fiets kon verkopen. Slim bekeken. En wat een indrukken je al niet heb opgedaan. Dat wordt een reuze album.
    Hartelijke groeten aan allen...