Van Kalmar naar Stockholm

24 juni 2014 - Stockholm, Zweden

De reis ging deze week van Kalmar via Oskarshamn, Kisa, Atvidaberg, Soderkoping, Nykoping naar Stockholm.

Samen met neef Bas op dinsdag op pad gegaan in rustig fietsweer met een lekker zonnetje af en toe, voor Bas goed om er in te komen. Was ook wel nodig want behalve die 1e dag hebben we flink veel tegenwind gehad met ook nog eens teruglopende temperaturen, eindigend met 2 gewoon koude en regenachtige dagen in Stockholm. Maar goed, dat heeft de pret niet mogen drukken, want we hebben genoten en samen veel gezien en beleefd. Goeie gesprekken, leuke ontmoetingen, en ook nog wat pech maar dat gelukkig alleen op de laatste dag op weg naar Arlanda airport.

De 1e dag was als gezegd een mooie dag, en na ruim een uur fietsen waren we aan de koffie. Dat is echter iets wat je in dit deel van Zweden maar mondjesmaat tegen komt, een koffietent die ook nog open is. We hebben daardoor ook diverse keren bij een benzine-station koffie moeten drinken, al was die koffie helemaal niet gek. Maar enfin in Lackeby zagen we bij een grote hoeve de koffiekannen buiten op tafel staan, ik zeg daar kunnen we vast een bakkie van kopen, maar het antwoord was "no, but you can have it for free". Is dat gastvrijheid of niet? Leuk gesprek met de eigenares, die ook nog allemaal routes voor ons ging uitprinten van het gebied wat voor ons lag. Service! We bleven die dag zo'n beetje langs de kust naar het noorden gaan tot Oskarshamn.

De volgende dag hebben we, mede op advies van lokale bewoners, de koers naar het noord-westen verlegd richting Linkoping, omdat we anders aldoor stukken op de snelweg zouden moeten rijden en als er iets niet leuk is aan fietsen, dan is dat het wel. Maar ja, laat nu net de wind die dag besluiten om met windkracht 4 (uitschieters naar 5) uit het het noord-westen te gaan waaien, dan snap je dat het voor ons voelde als storm tegen. En met 117 km nog de langste dag ook werd het nog stressen om voor zessen (Nederland-Australie) op de plaats van bestemming te zijn, een hotelletje vlakbij Kisa. Een idyllisch plekje aan een groot meer, maar het stressen begon echt na zessen want er was geen beweging in de tv in de lounge te krijgen. Daarom maar naar de slaapkamer om op een piepklein tv-tje nog wat te zien. Tot de eigenares verheugd kwam melden dat de tv het deed, maar...alleen in zwart-wit. Dat is vreemd kijken na 50 jaar kleur, maar goed het resultaat vergoedde alles.

De 3e dag zou het volgens de berichten flink gaan stormen en regenen (thunder and lightning), dus vroeg op pad om zover mogelijk te komen. We besloten om niet naar Linkoping en Norrkoping te gaan, maar een binnendoor route via Atvidaberg, wat een goeie greep bleek te zijn. Prachtige route, droog over en in Atvidaberg naar de Turistbyra om info voor een b&b. Dat bleek beperkt voorhanden, maar omdat de buien er inmiddels aankwamen daar gebleven tot de ergste voorbij waren en we konden er zelfs warm eten. Rond 3 uur konden we verder en belandden tegen zessen bij een boeren b&b net buiten Soderkoping, zo'n beetje ook het enige wat in wijde omtrek te vinden was. We konden in een oude cottage overnachten, waar het plafond zo laag was dat we bijna moesten bukken, en in ieder geval voor de deurposten wat ik meerdere keren hardhoofdig merkte.

De 4e dag zou het Midsommar feest gevierd worden en Bas wilde dat graag meemaken in Zweden. Nou dat hebben we geweten, alles is gewoon dicht. Winkels, Turistbyra, horeca, en dat 2 dagen lang. Na veel zoeken, zelfs geholpen door een politievrouw, vinden we in Nykoping een Vandrarhem, maar ook dicht. Voicemail ingesproken en net toen we maar weer op pad gingen naar een volgende plaats werde ik teruggebeld en uiteindelijk door de beheerster telefonisch naar binnen geloodst (daar ligt een keycard, dat is de toegangscode, leg het geld maar op de kamer en veel plezier). Toen op weg naar de haven om een biertje te scoren, want we hadden gezien dat daar wat open was, maar je raadt het al...ook die ging dicht. Er kon nog net een biertje af, maar om 19 uur, schluss. We raakten in gesprek met de uitbater, een binzonder aardige Koerd, die ons nog wel een pub in de stad kon wijzen die waarschijnlijk open zou zijn. Onderweg kregen we zijn hele levensverhaal zo ongeveer te horen, wat best wel heftig was (Erdogan, PKK, vluchten uit grensgebied met Syrie). De pub was natuurlijk ook dicht, maar ging gelukkig wel om 21 uur open, zodat we toch nog een paar biertjes konden drinken. Overigens, de dagovergang om middernacht...niks spectaculairs aan. Niemand ging uit zijn dak, geen vuurwerk...gewoon doordrinken.

De 5e dag naar Stockholm, ook nog weer een dikke honderd km en aan het eind van de middag aankomen in Stockholm hostell, waar we 2 nachten geboekt hadden en er meteen nog maar 1 bij namen om maandag de laatste poule-wedstrijd van Nederland mee te pakken. Dus 2 dagen tijd om Stockholm te bekijken en die tijd kun je heel goed gebruiken. Het al gememoreerde matige weer en temperatuur waren wel een beetje spelbreker, maar hebben toch veel moois gezien. Gebouwen vanaf land en water via een hop on hop off boot, verschillende musea w.o. Openluchtmuseum Skansen en het Vasamuseum, Gamla Stan de oude wijk. Al met al heel erg de moeite waard. En wat ook een groot pluspunt van Stockholm is, je komt er om de haverklap een Irish pub tegen (o.a. om de hoek van het hostel), dus om door te warmen moesten we wel regelmatig even ergens binnen wippen...doe maar 2 Kilkennie !!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen:
    Leuk om te lezen ard! Geniet van al het moois en zet 'm op! X
  2. Henk Out:
    Hai Ard,

Veel tegenwind, al met al. Gelukkig alleen in letterlijke zin, begrijp ik.
    Ik lees in je verhaal het grote reis-plezier.
    Geniet verder zo!

gr. Henk
  3. Peter van der Steen:
    Hoi Ard,
    Ik blijf met veel belangstelling en bewondering van je verhalen genieten. Bewondering en respect, want voor mij zou het een onmogelijke opgave zijn. Geniet en hou ons op de hoogte. Vooral ook van de details.
    Groeten, Peter
  4. Noortje:
    Hoi pap!
    Super leuk verhaal van de EURopa! Dat van die Irish pups is vast geen toeval... zoals wij uit ervaring weten plan jij daar altijd je reisjes op in ;-)
  5. Peter van der Steen:
    25 juni 2014
    Het blijkt nu al dat de mij veronderstelde details misschien toch wel hoofdzaken zijn. Niks mis mee. Groeten, Peter
  6. Joop vd Westen:
    26 juni 2014
    Mooi Ard, reizen en mensen ontmoeten, hun verhalen aanhoren zo anders dan wij gewend zijn. Hou de vaart er in.
    Joop
  7. Ina klaver:
    13 juli 2014
    Indrukwekkend ard geniet van de leuke momenten. Hou nog even vol groet zwager Laus