Etappe door Denemarken

12 juni 2014 - Helsingborg, Zweden

Van 6 juni t/m 11 juni gaat de reis door Denemarken via Kolding, Vejle, Horsens, Hov, Kalundborg, Kopenhagen en Helsingor.

De eerste dag nog met zwager Willem zien we niet veel anders aan natuur en architectuur als in Nrd-Duitsland. Achteraf niet zo vreemd want in het Nationaal museum in Kopenhagen kom ik er achter dat Sleeswijk-Holstein vroeger tot Denemarken behoorde, maar na enkele flinke conflicten met buurlanden rond 1850 werden de Denen gedwongen om het af te staan Duitsland. Kennelijk waren de buren toen al bezig hun landsgrenzen uit te breiden....

Na het afscheid van Willem besloot ik om niet mijn eerder geplande zuidelijke route via Funen, Langeland en Lolland naar Sjaelland te volgen, maar een iets kortere noordelijke via Jutland en het eiland Samso. Hier was ik al na een kleine 10 km blij mee, want opnieuw ging het bagagerek met de nieuwe klem moeilijk doen, het gewicht van de bagage was voor de provisorische verbinding kennelijk toch te veel. Daarom mijn eerdere gevoel gevolgd om met tie-rips de druk te verlichten. Een hele set aangeschaft in een bauhaus, ging alleen per 100 dus voorlopig genoeg denk ik. 3 sets aangebracht op de voorkant van het rek en belegd bovenop de voorvork, zodat die het gewicht van de bagage kunnen dragen. Dit werkt tot nu toe perfect, ben inmiddels 5 dagen verder...

De reis gaat door Jutland via Vejle, waar ik de tie-rips kan begaan, Horsens naar Hov camping, waar ikde volgende ochtend de veerboot naar Samso kan nemen. Geen probleem, plek zat zelfs op 1e Pinksterdag, maar dat wordt anders als ik na een stuk fietsen op Samso, een lieflijk eiland, de boot naar Kalundborg wil nemen. Boot volgeboekt zegt de automaat, eerstvolgende mogelijkheid de volgende dag om 6 uur. Na rondvragen bij personeel deze maar aangeschaft en bij de boot gevraagd om het ticket om te boeken, wat wel vaker gedaan wordt als er nog plek over is. Nou ja, hoeveel ruimte heb ik eigenlijk nodig...maar het is gelukt. Bij Jyderup weer een camping gevonden op advies van een aardig Deens stel op de boot, maar niet zo goed geslapen, mijn oude botten kunnen de minimale voorzieningen die ik mee heb niet goed meer aan denk ik. De volgende dag dus maar doorgestoomd via Roskilde naar Kopenhagen, waar ik een hostel voor 2 dagen had geboekt wat ik gelukkig kon omboeken omdat ik een dag eerder in Kopenhagen arriveerde.

In Kopenhagen een dagje sight seeing gedaan. Eerst met een hop on hop off bus langs de meest bezienswaardige plekken gegaan, zoals het stadhuis, slot Amalienborg, de Glyptotheek (een museum), 'lille havnfruen', de oude beurs. Na de koffie een paar uur in het Nationaal museum rondgedwaald, waar ik o.a. een aantal feiten rond de oude historie van Denemarken gewaar werd, zie ook hiervoor. De moeite waard en veel te zien over de groei van een volk in steen-, brons- en ijzertijd. Daarna de bus genomen naar Christiania, de vrijstaat in het zuid-oostelijk deel van de stad. Daar een half uurtje rondgelopen, of gewankeld zeg maar want de wietluchten hadden ook hun invloed op mij leek het wel. Was wel grappig om te zien. Daarna de dag afgesloten in Nyhavn, een buurt met veel kleurige panden langs een soort havenkanaal, vol met zeilschepen en terrasjes op de straat. Het was goed toeven daar met een biertje, wat eten en een goed glas wijn toe...

Nog iets over het Deense volk en mijn indruk daarvan. Ik vond de Denen bijzonder aardig en vriendelijk als je ze iets te vragen had, altijd bereid om te helpen. Maar daarbuiten vond ik ze tamelijk afstandelijk en gereserveerd, op een vriendelijke knik of hello kwam meestal geen reactie of nog net een 'haj'. Dus je kon maar beter iets te vragen hebben...

Benieuwd hoe de ervaringen straks in Zweden zijn...

Reislustige groet uit (inmiddels) Zweden, Ard

1. Marjo:
    13 juni 2014
    Hoi Ard,

Ontzettend leuk om je reisverhalen te lezen en de foto's te zien. Ik ben toch echt wel trots op je wat je aan het doen bent ;-) Hierbinnen Alkmaar genieten we ook van het mooie weer en zien uit naar onze vakantie. Het weekend op naar Parijs, heel veel zin in, alleen jammer dat Ria heeft besloten om niet mee te gaan. Ik snap het helemaal, maar we zullen haar ook erg missen. Maar goed dat ze luisterde naar wat ze nodig heeft, dus helemaal OK. Ard, geniet verder naar van je avontuur en we blijven je volgen ;-) veel liefs Odette en Marjo
  2. Ard Oudhuis:
    16 juni 2014
    Als ik zelf een reactie mag geven, dan wil ik vooral zeggen dat ik ontzettend blij ben met alle reacties tot nu toe. Ze geven me iedere dag weer een boost om opgewekt op pad te gaan en te zien wat de nieuwe dag me weer brengt. Blijf vooral op deze manier ook samen met me op weg, het maakt de reis een stuk lichter.
  3. Ed:
    21 juni 2014
    Hoi Ard, via Mijntje lees ik je reisverslagen. Wel erg stoer hoor ondanks de pijnlijke botten, je reis te doen. Succes de komende dagen.