Etappe door Nrd-Duitsland

7 juni 2014 - Kolding, Denemarken

Vanaf 2 juni in 5 dagen door Noord-Duitsland gefietst via Bremen, Hamburg, Kiel en Flensburg.

De 1e dag naar Bremen gaat de reis door het Alte Fehn gebied, met uitgestrekte weilanden waarin alleen zuring groeit, een kenmerk voor dit soort arme gronden. Wel zijn hier ook overal de onvermijdelijke windmolens te zien, die met kop en schouders boven de bomen en bossen uittorenen om hun werk te doen. Gelukkig staan er vandaag een heleboel stil, en dat is wel zo lekker als je tegenwind hebt. De rit gaat voorspoedig maar vlak voor Bremen toch weer probleem met het rechter bagagerekje, dat steeds omlaag zakt. Weer een paar slangenklemmen verder (maar niet de sterke die ik links heb zitten) bereik ik Bremen met een uur vertraging waar zwager Willem al bij de B&B zit te wachten. Een speciaal geval, want er is geen spoor van de verhuurder te vinden en uiteindelijk via een andere gast het juiste telefoonnr gevonden, waar we een toegangscode voor de kamer krijgen. Ook de betaling is een vaag verhaal, want we krijgen achteraf een mailtje dat ze verwacht hadden dat we geld op de tafel zouden leggen?? Nooit zoiets vreemds gehoord, bovendien was er geen warm water, dus na een wat bozig maar correct mailtje van onze kant uiteindelijk afgesproken dat we het via de bank overmaken met 20% korting.

De volgende 4 dagen samen met Willem gefietst, eerst met prachtig fietsweer, strakblauwe luchten afgewisseld met fraaie wolkenpartijen, later ook wat regen.De tocht naar Hamburg was meteen een stevige, ruim 111 km, en laat in de middag al vlak voor Hamburg worden we gestopt door een groot bord dat zei dat de brug voor ons gesperrt was. Tja, wat nu, ruim 10km omrijden trok ons niet zo. Gelukkig kwam er een sportieve Duitser langs die ons adviseerde om het gewoon te proberen, hij deed dat elke dag 2x naar en van zijn werk. Wij achter hem aan speren, want hij ging als de brandweer, en gelukkig konden we hem in beeld houden om kruip door sluip door over de brug te komen. Toen hij dat zag wilde hij ons ook wel meenemen helemaal naar de oude Elbe-tunnel, en dat was helemaal een soort puzzeltocht. Maar goed, tegen zessen bij het hotel op de Kastanienallee, wat al gauw een heel speciaal hotel bleek te zijn, nl. een oud bordeel of zoiets, veel zwart en roze, pluche en leer, en slapen in een blauw hemelbed. We hebben wel enorm gelachen om de hele situatie en toen we 's avonds het hitel in kwamen en Willem op de bel drukte voor nog een afzakkertje, stonden er onmiddelijk 2 jongedames voor onze neus....Toen zijn we toch maar gewoon samen naar boven gegaan, slapen....

Vanuit Hamburg naar het noorden ging het landschap van mais- en graanvelden steeds meer over in weilanden en ook duidelijk meer veeboerderijen. Kiel en Flensburg zijn aardige stadjes, waar we prima hebben verfoeft, maar in Kiel begon het 's morgens vroeg flink te regenen, dus het vertrekt uitgesteld tot de buienradar zei dat het wel weer kon...en dat bleek precies  te kloppen (dank dus aan te internet). De volgende dag in Flensburg hielp dat minder, we vertrokken wel na enkele buien, maar het bleef de hele dag grijs en grauw met af en toe miezerige regen. We hadden de stevige nu gelukkig vol in de rug en zonder echt erg nat te worden om een uur of 4 in Kolding gearriveerd. Daar hebben we de laatste avond samen vooral in de English pub doorgebracht, lekker gebierd en gekletst over het leven, vergeten te eten, dat maar op de terugweg in de snackbar, was al zaterdag...

Nu net mijn bagagerekje weer opnieuw vastgezet met een nog steviger klem, Willem uitgezwaaid die weer terug rijdt naar Nederland en ik ga dit verslag nu publiceren en op weg naar het noorden, Vejle of Horsens.

Reislustige groet uit Kolding, Ard

1. Peter van der Steen:
    7 juni 2014
    Geweldig om jouw verhaal zo te lezen.
    Ik ben benieuwd wat voor mooie dingen je nog meer gaat meemaken. Overigens, die twee dames waren voor mij geen probleem geweest, althans, dat denk ik dan maar. Groet, en succes verder, Peter
  2. Hans Spaans:
    8 juni 2014
    Hoi Ard,
    Je maakt altijd hele vreemde/bijzondere dingenmee tijdens een fietstocht. Dat van die 2 dames herkennen wij. Tijdens onze fietstocht in Zuid-Korea maakten wij ook zoiets mee. Al gearriveerd in Denemarken. Wel gezellig dat zwager Willem een aantal dagen meefietst. Even bijpraten. Wij hopen dat het weer wat beter wordt en de ongemakken aan de fiets wegblijven.
    Veel succes verder.

Groeten,

Hans
  3. Wim Klaver:
    Hallo Ard
    De terugreis verliep voorspoedig was om 18uurthuis, heb nog
    n gevoelig zitvlak,maar met n goed gevoel van de trip Ard bedankt en hoop dat je nog veel mooie momenten mag beleven.
    Ik zal kijken naar fietstasdrager ,je hoort van me.

Gr, Wim
  4. Mijntje:
    9 juni 2014
    Super verhaal weer, aan aandacht kwamen jullie niets te kort,
  5. Ina klaver:
    9 juni 2014
    Hoi Ard, mooi om te lezen wat je allemaal beleeft onderweg heel veel succes verder met je fietstocht en we kijken uit naar je volgende verhalen. Groeten Laus en Ina
  6. Rene Veldt:
    10 juni 2014
    Hallo Ard,
    goedemorgen, hoe is het ermee.....

ik lees mooie verhalen van jou op je blog. En op een, of 2 rekjes na, gaat het "voor de wind"met je reis, daar ben ik blij mee.

Ik ben juist terug van het Baby Life Home, ik had snoepjes voor hen mee, ook Petjes met licht, led lights van de Fjourtour en ik heb ze jou foto laten zien en verteld waar je nu bent. Ze gaan de foto inlijsten werd erbij gezegd. Voor mij was dit een goed begin van de dag, dat boost mijn energy. Al die (echt kleine) kinderen met Aids, ongeloofelijk. ik zal je een dezer dagen de fotos van deze happening even toesturen, dat is ook leuk voor jou om te weten waar jij voor fietst.

Fijne dag vandaag Ard en een goede reis,

Met de groetjes uit Nepal, Rene.
  7. Joop vd Westen:
    11 juni 2014
    Hoi Ard, moedig om de regen zo te trotseren. Ik begrijp dat je aan een redelijk strak schema gebonden bent anders zou je de regendagen gewoon in nog zo'n leuk hotel door kunnen brengen. Hou je goed en veel moois.