Etappe door Nrd-Nederland

1 juni 2014 - Papenburg, Duitsland

Uitgewuifd door Ria, Noortje en Sam vertrek ik op 30 mei om 9 uur voor mijn trip naar St. Petersburg. Eerst naar Enkhuizen om de boot naar Stavoren van half 1 te halen. Vriend Henk fietst een stuk mee tot Hoorn en dat is wel zo gezellig, daarna kan ik nog lang genoeg wennen aan het alleen op pad zijn. Na Stavoren fiets ik door het prachtige Gaasterland. Wat een weidsheid en rust, ik wordt er gewoon blij van. Die rust wordt alleen verstoord door tientallen Belgische cabrio's, die ik met regelmaat tegenkom. Ze zijn of bezig met eenof andere puzzelrit of ze zijn errug de weg kwijt. In Lemmer is het gezellig druk, mooi weer en veel bootjesmensen.

De 2e dag van Lemmer naar Rolde door het oostelijk deel van Friesland en een stukje Drente. Een mooie dag met lekker weer, fietsend door verschillende natuurgebieden. De dag wordt echter ontsierd doordat ik met fiets en al onderuit ga op een betonnen fietspad met hoge zijranden. Als ik door een plotseling passerende race-fietser schrik en in de berm raak, gaat het mis bij het instinctief terugsturen. Gelukkig alleen een paar schaaafwonden, maar ook een breuk in een van mijn bagagerekjes, die uiteindelijk met behulp van een slangenklem en een echte Multimate maat gerepareerd kan worden.

De 3e dag brengt me richting de Duitse grens die ik vlak na Bourtange vesting bereik. Daarvoor krijg ik nog een voorproefje van de oranjegekte, die weer op uitbreken staat. In Buinerveen is er geen boom of huis meer, dat nog zijn normale kleur vertoont, en er lijkt zelfs een soort van goddelijk bewustzijn ten aanzien van de afloop te leven (let vooral op de foto's). Ben benieuwd of ik dat in Zweden ook nog ga meemaken, wordt wel alleen in de pub zitten in mijn oranje shirt. Om 2 uur de grens over en de eerste 25 Duitse kilometers. Vlak voor Papenburg merk ik opeens tot mijn schrik dat ook mijn andere bagagedrager voor een breuk vertoont, die ik weer met ducktape provisorisch kan verhelpen. Als ik Papenburg binnen rijd valt mijn blik bij toeval op een groot bord: Radwelt am sonntag geoffnet !  Nee inderdaad, toeval bestaat niet, het is de voorzienigheid zelf (Louis!) die mij heeft geleid vandaag. Een behulpzame bediende, een slangenklem en een schroevendraaier doen wonderen (dank Louis!) en 10 min later rij ik opgewekt verder naar mijn slaapplek voor vandaag...

Het is nu half 11 en hoog tijd om plat te gaan, morgen ruim 100 km voor de boeg.

1. Mijntje:
    1 juni 2014
    Toch altijd fijn dat er mensen zijn die bereid zijn om te helpen.
  2. Henk Out:
    Hai Ard,

Je hebt het naar je zin dus. Goed om te horen dat je nog steeds lekker weer hebt.
    Mazzel, met die reparaties!
    Ik heb lekker gefietst met je op vrijdag naar Hoorn, al moest ik af en toe wél op mijn tanden bijten om je bij te houden tegen de wind in! Maar ja, die 12.30 boot in Enkhuizen moest gehaald worden.
    Zélf ben ik op mijn dooie gemakkie terug gefietst vanuit Hoorn en heb via een omweggetje (Driehuizen, Akersloot) toch noch een behoorlijke afstand afgelegd. (Onderweg sprak ik nog een een wielrenner die een bagagerek op zijn racefiets had gemonteerd: zo gebruikte hij hem ook als 'trekking bike': een goede optie voor je zwager!)
    Vandaag, maandag 2, ga ik met Tineke een rondje Bergen doen: het is prachtig, bijna windstil weer hier.
    Tot slot: fijne reis verder in Noord-Duitsland en Denemarken!

gr. Henk O

gr. Henk O
  3. Pieter Borgers:
    2 juni 2014
    Krijgen we ook nog een foto hoe ORANJE jij op de fiets zit, of gaat het verder langs je heen?
  4. Ad van der Wilt:
    2 juni 2014
    Hoi Ard. Slaap je in een tentje of onder een hard dak?
  5. Dorien:
    4 juni 2014
    Wauw ome Ard, het avontuur is begonnen!
    Veel mooie kilometers en ontmoetingen gewenst!
    liefs, Dorien Klaver